Jag piper iväg

Mina bekanta brukar säga att jag skulle passa bra med en pipa i mungipan. Och kanske det, när jag tänker efter. Måhända det skulle ge en air av mystik och öka på min manliga framtoning? Jag är dock skeptisk då jag minns min ungdoms sommarkvällar i Trädgårdsföreningen. Exempelvis drar jag mig till minnes en afton då jag och Jocke Luring samspråkade med några danska ungdomar på gräsplätten i nyss nämnda park. Det måste ha varit juni 1982. De rökte pipa, men inte tyckte jag att de framstod som särskilt belevade och eleganta för det. Tvärtom skulle jag villa hävda att de var ganska oborstade. Långt hår och anskrämliga kläder hade de också. De pladdrade på om något som hette Rostkille-festivalen och verkade något opålitliga i mitt tycke. Nåväl, jag provade att röka ett bloss ur deras Dunhill-pipa. Det smakade inget vidare och inte kände jag mig särskilt mondän heller, men jag drog några ytterligare bloss av ren artighet. Sedan började jag kräkas och må pyton. Men danskarna blev trevligare och trevligare, och några veckor senare fick jag ett vykort från Odense där de föreslog att vi skulle hålla kontakten för fortsatt umgänge. Men nja...den där upplevelsen i Trädgårdsföreningen hade fått mig att tappa förtjusningen inför piprökande. En härlig cigarill däremot - vilken njutning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0