Sådan äro gentlemannen

Jag spatserar och promenerar. Fram och tillbaka, hit och dit. Blickar på sparvarna i skyn och grävlingen i dyn. Ekiperar mig med klass, proper och elegant. Med pondus och behag rör jag mig genom staden. Ständigt på språng, ständigt på alerten. När folk tittar hit, tittar jag dit. När de säger raggmunk, säger jag fläsk. Gyllentorget, Drottningbaren och Stora Lars-gatan, det är mina domäner. Jag kan alla tricks i boken. Jag känner Pälle Strångert, Jocke Luring och Danne Stråhed. Biggan är min madame, Linköping min stad. Jag är ingen ravaillac. Jag har putsade skor och nystruken skinnpaj. Aldrig påstruken, ständigt på min vakt. Jag spottar i glaset och snyter mig i fickan. Stilig men smärt. Sån är jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0